Alla inlägg den 5 mars 2015

Av Erika Palmestedt - 5 mars 2015 15:47

Välkomna till min blogg!
Bloggen kommer att handla om allt mellan himmel och jord... och det är väl lika bra att jag kör igång direkt.


Drömyrke: präst i Svenska kyrkan.

Bollen är sattes på allvar i rullning i december förra året med ett möte med prästrekryterarren på stiftet. Det blev ett bra möte och jag gick därifrån med glada lätta steg med ansökningsblanketten i näven. Att fylla i den där blanketten var inte det allra enklaste, 8 sidor av frågor som skulle besvaras. En av dem innebär att skriva tre saker som varit viktiga i ens liv... jag kom till en början inte på en endaste sak... har mitt liv varit helt tomt och innehållslöst? Nej... men flera av frågorna behöver sjunka in och mogna lite för att svaren ska komma på plats. Dessutom så behövs flera intyg och utdrag från register... utdrag ur brottsregistret tar tid, längre tid än de flesta intyg och det beror INTE på att jag är kriminell. Jag har ju inte fått öppna det senaste utdraget från registret, men jag har beställt sådant tidigare (arbetar inom vården) och det var rent, oskyldigare kan det nästan inte bli. Eftersom att jag inte hittat på dumheter sedan dess så antar jag att det här utdraget kommer att vara lika skinande rent som det första.
Intresseanmälansblanketten blev inlämnad i tid (trots felaktig information om senaste inlämningsdag) och idag dök ansökan om gruppraktik upp i mailen. Den är nu också inlämnad, det ska bli spännande att se i vilken praktikförsamling jag hamnar och vilken period i sommar som det kommer att bli. Skönt är det i alla fall att alla församlingarna ligger inom bekvämt pendlingsavstånd från hemmet. Det känns bra.  Efter gruppraktiken väntar antagningskonferens i september och efter det så kommer beskedet från biskopen om man anses lämplig som präst eller inte. Lite läskigt.... men det blir säkert bra. Positiv thinking.


Nä, nu får jag väl avrunda och gå tillbaka till min kandidatuppsats som väntar på att bli skriven. Jag har i alla fall lyckats strukturera upp den så att det känns hanterbart och överskådligt, jag är nöjd. Nu återstår det att se om handledaren delar min mening.
Kandidatuppsatsen ska vara cirka trettio sidor, vilket har känts som om man lika gärna skulle skriva en avhandling på 300 sidor och jag har känt lite panik över att jag inte kommer att hitta information nog att kunna fylla dessa sidor. Efter min strukturering så känns det tvärt om... som om uppsatsen kommer att vara typ 15 skrivna sidor (bara på att skriva rubriker och underrubriker så försvann 1,5 sida) och jag får lite panik över att jag inte kommer att få plats med allt inom givna antalet sidor. Man är ju bra knäpp...


Allt gott!
Kramgrodan

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Mars 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards